maandag 4 november 2013

20131104

en dan....... ???
een botsing in het spitsuur in Cairo....!!
de dood moet een oorzaak hebben
maar nog steeds dood, niks minder dood dan eerder.......


'Toetanchamon stierf mogelijk door botsing'

De Egyptische farao Toetanchamon is mogelijk gestorven door een botsing met zijn strijdwagen. Britse wetenschappers denken dat ze het mysterie rond de dood van de beroemde farao hebben opgelost. 


De conclusies van het onderzoek van de Egypt Exploration Society worden zondag getoond in een documentaire van de Britse omroep Channel 4.
De verwondingen van de jonge farao, die stierf op zijn 19e, zijn in een computersimulatie vergeleken met verwondingen die bij een ongeval met een strijdwagen hadden kunnen ontstaan.
Daaruit bleek dat het voertuig Toetanchamon kan hebben geraakt terwijl hij op zijn knieën zat, waardoor zijn bekken verbrijzelde en zijn ribben tegen de vitale organen sloegen.
Onderzoeksleider Chris Naunton stelt dat de mummificatie van het lichaam van de farao mislukte. De oliën van het traditionele balsemen zijn in contact gekomen met zuurstof, waardoor vlak na de begrafenis spontane ontbranding ontstond. Dat zou verklaren waarom het lichaam van de farao sporen van brandwonden vertoonde en waarom hij zonder zijn hart is gevonden, denken de onderzoekers.

Theorieën

Over de dood van Toetanchamon bestaan verschillende theorieën. Zo zijn er ook wetenschappers die claimen dat de farao overleed aan malaria, en anderen die vermoeden dat hij stierf aan de gevolgen van een infectie na een beenbreuk.
Toetanchamon leidde het oude Egypte van 1333 tot 1324 voor Christus.
Door: ANP/NU.nl; 4 november 2013

zondag 3 november 2013

20131103

meer asfalt......... ???
het verkeer groeit tegen de verdrukking in
waar laten we de fietspaden.. ?
heel het land een grote landingsbaan.. ??
waar moet het regenwater naar toe... ??


'Meer asfalt is niet altijd oplossing verkeersproblemen'

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur vindt asfalt niet dé oplossing voor alle verkeersproblemen.


Soms is het nodig om een weg aan te leggen, maar er moet toch veel vaker worden gezocht naar een creatieve en innovatieve manier om drukte op de weg te voorkomen.
Dat zei Schultz (VVD) zondag in het televisieprogramma Buitenhof.
Door de verstedelijking moet anders naar fileproblemen worden gekeken, stelt Schultz, die spreekt van een trendbreuk. ''Je kunt zeven banen om de stad heen leggen, maar niet zeven banen de stad in'', zei ze.
Er moet op andere manieren worden gezorgd dat reizigers alsnog de stad in kunnen. Dat kan door mensen te verleiden op andere tijden of op een andere manier te reizen, maar ook door slimme technieken in te zetten.

Zoekverkeer

Schultz noemde het zoekverkeer in de grote stad als voorbeeld. Met apps en het verstrekken van informatie kan worden voorkomen dat automobilisten eindeloos rondrijden op zoek naar hun bestemming of een parkeerplaats.
In de haven van Rotterdam rijden veel medewerkers tegenwoordig op elektrische brommers. ''Die zoeven langs de file op weg naar het werk'', aldus Schultz.

Ontbrekende schakels

De komende tijd wordt er nog wel wat asfalt aangelegd, zei Schultz. Het gaat om 'ontbrekende schakels' in het huidige netwerk van wegen, stelde de minister.
Gepland is de aanleg van de Blankenburgtunnel ten westen van Rotterdam, het doortrekken van de A15 voor het verkeer naar Duitsland en het verbreden van de ring rond Utrecht. Maar op de lange termijn, is het aanleggen van wegen niet altijd meer nuttig, zei Schultz.
Op de vraag of de VVD nog wel de beste vriend van de automobilist is, zei de minister: ''De VVD is de vriend van iedereen die van A naar B moet. Het maakt niet uit of dat met de auto, de trein of met de fiets is''.
Schultz zei verder dat er ondanks de bezuinigingen nu nog voldoende geld is voor infrastructuur, maar dat er op termijn wel weer geld bij moet.
Door: ANP; 3 november 2013

zaterdag 2 november 2013

20131102

hier zitten al die spelletjesspelers op te wachten....
....eindelijk erkenning.. !!!


'Hersenvolume neemt toe door gamen'

Mensen die een tijdje regelmatig gamen, ontwikkelen meer grijze stof in bepaalde hersengebieden. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. 


Bij mensen die elke dag het computerspel Super Mario 64 spelen, neemt het volume toe van hersengebieden die betrokken zijn bij het geheugen, planning en fijne motorische vaardigheden.
Regelmatig gamen zou mogelijk zelfs therapeutisch kunnen werken voor bepaalde psychiatrische patiënten waarbij één van deze hersengebieden is aangetast.
Dat schrijven Duitse onderzoekers van het Max Planck Instituut in het wetenschappelijk tijdschrift Molecular Psychiatry.

Motoriek

De wetenschappers lieten een groep proefpersonen twee maanden lang elke dag 30 minuten Super Mario 64 spelen, een behendigheidsspel waarbij de spelers opdrachten moet voltooien in een enorme wereld, bestaande uit platformen en bevolkt door fantasiefiguren.
Na twee maanden vertoonden deelnemers aan het experiment een toename van grijze stof in onder meer de hippocampus, een hersengebied dat is betrokken bij het geheugen. Ook in de prefrontale cortex (onder meer betrokken bij planning) en het cerebellum (betrokken bij de motoriek) maakten de proefpersonen meer grijze stof aan.
Grijze stof is de naam voor de cellichamen van zenuwcellen die binnenkomende informatie in de hersenen verwerken. Bij een controlegroep van mensen die geen videospelletjes speelden vond geen toename van grijze stof plaats in de betreffende gebieden.    

Trainen

"Eerdere onderzoeken toonden al verschillen in hersenstructuur aan bij gamers", aldus hoofdonderzoekster Simone Kühn op nieuwssite ScienceDaily. "Deze studie demonstreert voor het eerst een oorzakelijk verband tussen gamen en toename van hersenvolume. Dit bewijst dat specifieke gebieden kunnen worden getraind met computerspelletjes."  
Bij aandoeningen als posttraumatische stress kunnen bepaalde hersengebieden in volume afnemen. Mogelijk kunnen computerspelletjes worden gebruikt om patiënten te behandelen.
Voordat het zover is, moet het effect van games op de verschillende hersengebieden echter intensiever worden onderzocht. Maar onderzoeker Jürgen Gallinat ziet nu al voordelen.
"Veel patiënten zullen videogames in ieder geval makkelijker accepteren dan andere medische interventies."
Door: NU.nl/Dennis Rijnvis; 30 oktober 2013

vrijdag 1 november 2013

20131101

de konijnen weten dit al heel lang... !!!
helemaal niks nieuws bij


Wortelen verbeteren kwaliteit sperma

Wortelen zijn niet alleen goed voor de ogen, ze kunnen ook de vruchtbaarheid van mannen verbeteren. Dat concluderen onderzoekers van Harvard University.


De onderzoekers bestudeerden het effect van groenten en fruit op de gezondheid van sperma en ontdekten dat wortelen het beste resultaat opleverde.
Wortelen bleken het grootste effect te hebben op de 'beweeglijkheid' van de zaadcellen.

Voor het onderzoek werden 200 jonge mannen ondervraagd om een dieet te volgen met verschillende soorten groenten en fruit. Vervolgens werd gekeken naar het effect ervan op het sperma.
Zo ontdekten ze dat geel en oranje voedsel goed is voor de kwaliteit van sperma.

Carotenoïden

Geel en oranje voedsel is rijk aan carotenoïden en een goede bron van vitamine A. Het lichaam zet deze om in antioxidanten en de onderzoekers denken dat hierdoor het sperma 'een boost' krijgt.

Ook zoete aardappel en meloen verbeterden de hoeveelheid en de kwaliteit van het sperma, maar minder goed dan wortelen. Al langer is bekend dat wortelen goed zijn voor de gezondheid van de ogen.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift Fertility and Sterility.
31 oktober 2013

donderdag 31 oktober 2013

20131031

.......de voedselindustrie is een heel kwetsbare bedrijfstak.....
hoe blijft het schoon
tegen lage productiekosten
dat er geen onnodige onkosten gemaakt worden
zo voordelig mogelijk
en dat er af en toe iemand ziek wordt.... !!!!??.... jammer dan


Meer zieken door toename voedselinfecties

Het aantal voedselinfecties en voedselvergiftigingen is in 2012 gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. 


Ook werden meer mensen ziek van besmet voedsel dan het voorgaande jaar, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
De toename komt vooral door meerdere grote uitbraken van infecties vorig jaar, zoals bijvoorbeeld de salmonella-uitbraak die werd veroorzaakt door besmette gerookte zalm.
In 2012 zijn er 276 uitbraken gemeld bij het RIVM en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waar 2607 mensen ziek van werden. In 2011 ging het om 214 uitbraken en 977 zieke mensen.

Uitbraak

De instanties spreken van een uitbraak als meer dan 20 mensen ziek worden. De meeste infecties ontstaan doordat er niet hygiënisch gekookt wordt, bijvoorbeeld door rauw vlees met ander voedsel in aanraking te laten komen. Meestal is het norovirus of de salmonella-bacterie de boosdoener.
Door: ANP; 31 oktober 2013

woensdag 30 oktober 2013

20131030

bewegen
bewegen
drie keer per week naar de sportschool
volgens een heel straks regime
maandag - woensdag - vrijdag... !!

het komt helemaal goed.....


Bewegen vertraagt negatieve gevolgen veroudering

Voldoende beweging vertraagt de negatieve gevolgen van veroudering bij mensen met aandoeningen als artrose, cognitieve beperkingen en urine-incontinentie. 


Dat blijkt uit onderzoek van Erwin Tak, waarop hij 31 oktober bij VU medisch centrum promoveert.
Volgens Tak kan een lichamelijk actieve leefstijl of een specifiek oefenprogramma deze beperkingen in het dagelijks leven van ouderen verminderen of zelfs voorkomen.

Oud worden brengt vaak ongemakken met zich mee. Aandoeningen als artrose, cognitieve beperkingen en urine-incontinentie leiden tot verlies van zelfstandigheid waardoor ouderen een groter beroep op zorg moeten doen. Door de vergrijzende bevolking neemt het aantal ouderen met deze aandoeningen alleen maar toe.

Afname

Gezondheidspsycholoog en TNO-onderzoeker Erwin Tak keek naar de relatie tussen dagelijkse lichamelijke activiteit en de kans op het ontstaan van beperkingen in het dagelijks leven bij deze ouderen. Tak laat zien dat bij regelmatig bewegen de kans op beperkingen met ruim 50 procent afneemt. Opvallend is ook dat dit geldt voor ouderen die al lichte beperkingen hebben.

De onderzoeker toont aan dat ouderen baat hebben bij een oefenprogramma. Dit geldt zelfs tot op hoge leeftijd en bij kwetsbare ouderen.

"De grootste uitdaging zal zijn om ouderen aan het bewegen te krijgen en vooral te houden. Slechts een kwart van de ouderen die meedoen met een oefenprogramma blijft na afloop bewegen. Aandacht voor kwalitatief goede instructeurs en de fysieke klachten van deelnemers kan dit verbeteren.", aldus Tak.

nu.nl; 29 oktober 2013

dinsdag 29 oktober 2013

20131029


'Stormschade zeker 95 miljoen euro'

De storm die maandag over Nederland raasde, heeft een schade van zeker 95 miljoen euro veroorzaakt. 

Dat maakt het Verbond van Verzekeraars dinsdag bekend op basis van eerste schattingen.
In dit bedrag zit niet de schade verwerkt die de overheids- en landbouwsector heeft geleden.
Veel schade werd vooral aangericht door bomen die ontworteld raakten en op auto's en woningen vielen. Ook rondvliegende dakpannen en puin veroorzaakten schade aan woningen, bedrijfspanden en voertuigen.

Waarschuwing

De branchevereniging zegt dat de schade nog groter was geweest als de autoriteiten niet hadden gewaarschuwd voor het naderend onheil.
"Omdat het KNMI tijdig een code rood gaf en ook de brandweer in sommige streken met adviezen aan de bevolking kwam, is waarschijnlijk veel ellende voorkomen", vermoedt directeur Richard Weurding van het Verbond.
Burgers, bedrijven en overheden hebben daardoor preventieve maatregelen kunnen nemen, zoals het verplaatsen van auto's naar een veiliger locatie.

Schadelijst

Met een schadebedrag van 95 miljoen euro komt deze storm als nummer twee op de lijst die het Verbond sinds 2006 bijhoudt. Nummer één is de storm van 18 januari 2007, die een schadepost van 214 miljoen euro opleverde.
Een 'normale' herfststorm levert al snel een schade op van tussen de 1 miljoen en 5 miljoen euro, aldus het Verbond. Maar ook in de winter en de zomer kan het flink spoken.
2010 was in dat opzicht een uitzonderlijk jaar: in februari zorgde een storm toen voor een schade van 10,6 miljoen euro en in juli voor een schade van 24,8 miljoen euro.

Totale kosten

Het verbond denkt pas over enkele maanden iets over de totale kosten te kunnen zeggen. "Dan hebben we pas een realistisch beeld over de totale schade", aldus een woordvoerder.
Verschillende verzekeraars lieten maandag al weten dat ze honderden meldingen van schade hadden binnengekregen. Zo had Interpolis al ruim 3.500 meldingen binnen en kreeg ASR zeker duizend telefoontjes.
De storm die maandag over Nederland raasde was volgens Weeronline de zwaarste sinds 1976. De storm liet een spoor van vernieling achter. Op de Wadden werd windkracht 12 gemeten. 

Hulpdiensten

De hulpdiensten zijn maandag tot middernacht in totaal 10.407 keer uitgerukt voor problemen als gevolg van de zware zuidwesterstorm. Dat blijkt uit cijfers van de website Alarmeringen.nl.
Inwoners van de regio Noord- en Oost-Gelderland belden het vaakst de brandweer, politie en/of ambulance: in totaal moesten de hulpdiensten daar 1.511 keer op pad. Dat gebied behelst onder meer de Veluwe, waar veel bomen omwaaiden en takken naar beneden kwamen.
Regio Haaglanden volgde met 811 meldingen en de hulpdiensten in Rotterdam-Rijnmond werden 718 keer ingeschakeld.
Amsterdam voert met 366 meldingen de lijst van steden en dorpen aan, gevolgd door Rotterdam (291) en Zwolle (230).

Verkeer

Nu de wind is gaan liggen, kunnen verkeer en vervoer weer relatief ongestoord hun gang gaan: de veerboten van en naar de Waddeneilanden varen weer en de NS rijdt in principe weer volgens de normale dienstregeling.
Staatsbosbeheer waarschuwt wel om vooral in het noorden van het land nog even weg te blijven uit het bos, omdat er nog bomen en takken kunnen vallen.

29 oktober 2013