.........en zo hoort het ook.. !!!....... .....ZwartePiet moet blijven.....
Ongekende steun voor strijd tegen verdwijnen Zwarte Piet
’Facebook is het monster van onze actie’
Ze zitten er middenin, Kevin van Boeckholtz (23 jaar) en Bas Vreugde (25). De twee jonge reclamejongens uit Roosendaal startten gisteren hun actie 'Pietitie', tegen het mogelijke verdwijnen van de Sinterklaastraditie. De steunbetuigingen stromen massaal binnen. Hun facebookpagina is de snelstgroeiende ooit in Nederland
en hun baas heeft de twee jongens 'vrijgegeven' om zich volledig te
richten op het in goede banen leiden van de actie. 'Ik zit hier met
klamme handjes', zegt Bas.
De actie is zo groot geworden. Dat we iets met alle ontvangen steunbetuigingen gaan doen, dat is duidelijkBas en Kevin van de facebookpagina Pietitie
'Facebook is 'het monster' van onze actie'
'De actie begon uit een soort van oprechte boosheid', legt hij uit. Toen de kritiek van de Jamaicaanse professor Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet, Bas en Kevin ter ore kwam, ontstond het idee van hun actie.
Shepherd zei dat Nederland moet stoppen met het sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet 'racistisch' en 'een terugkeer naar de slavernij' is. Bas: 'We zijn er gewoon op tegen als het Sinterklaasfeest in de huidige gedaante verdwijnt. We wilden een petitie beginnen en die meer 'body' geven.'
Een website werd aangemaakt met de pakkende kop: 'Pietitie'. 'Die site is vrij kaal, maar verwijst door naar de petitie op petities.nl. Veel mensen gaan via de site naar de petitie en tekenen die.' Daarnaast begonnen de jongens een facebookpagina en werd een twitteraccount aangemaakt. 'Facebook is 'het monster' van onze actie. Daarop geven wij meer informatie en verduidelijken we onze actie. Er komen daarop zoveel likes bij. Ik weet niet waar dit gaat eindigen', zegt Bas.
'Actie goed getimed'
Enerzijds spreekt hij van een doordachte aanpak. Kevin en Bas zijn collega's, allebei werkzaam in de reclamewereld. 'We weten hoe we zoiets moeten inrichten. We hebben vaker successen geboekt met dit soort acties en ook deze actie is perfect getimed', zegt Bas daarbij verwijzend naar de 'pieten-discussie' die de laatste dagen in Nederland speelt.
Aan de andere kant: dat de actie zoveel stof zou doen opwaaien had ook hij niet verwacht. 'Ik zit nog steeds met klamme handjes. Eigenlijk zijn we ook maar twee boerenjongens die zo'n actie zijn begonnen. Dat deden we gisteren toen onze baas weg was, een soort van kwajongensstreek. Inmiddels kost het zoveel tijd en energie, dat we van onze baas de tijd hebben gekregen om het goed af te handelen. We zijn alleen maar bezig met die petitie. We checken de berichten die binnenkomen, en beantwoorden ze als dat nodig is, ook als ze negatief zijn. Daarnaast is er steeds meer pers die ons weet te vinden. Dat is gezellig, maar ze moeten ook weer te woord worden gestaan.'
Hoe nu verder?
Bas en Kevin hebben een PR-bureau ingeschakeld, dat nu gaat bekijken hoe verder te gaan. 'De actie is zo groot geworden. Dat we iets met alle ontvangen steunbetuigingen gaan doen, dat is duidelijk. Je kan het niet maken daar nu niks mee te doen. Alleen in welke vorm, dat weten we nog niet. Waarschijnlijk als een petitie die we aan de VN en wellicht ook de Nederlandse politiek aanbieden. We hopen daar later vandaag meer duidelijkheid over te kunnen geven.'
Ook op de vraag tot welke hoogte de aantallen steunbetuigingen reiken, heeft Bas niet gelijk een antwoord. 'Ik weet dat de facebookpagina van Ajax bijna 825.000 likes heeft. Misschien halen we aantal dat vandaag wel in.' Op het moment van schrijven is dat het geval. De facebookpagina heeft ruim 855.000 likes en de petitie is al door meer dan 136.000 mensen ondertekend. De getallen blijven per minuut stijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten