maandag 28 oktober 2013

20131028

dachten we nou echt,
dat we met de ontwikkeling van computers iets nieuws hadden verzonnen....????!!!
de natuur is weer een keer het voorbeeld
zoals in zoveel ""uitvindingen""...


Vertakkingen van hersencellen blijken 'minicomputers'

De vertakkingen van hersencellen werken als een soort kleine zelfstandige computers, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. 


Dendrieten, de uitlopers van hersencellen, geven niet alleen hersensignalen door, maar blijken ook in staat om zelfstandig informatie te verwerken die binnenkomt via de ogen.
Daarmee hebben de vertakkingen van hersencellen een veel belangrijkere functie dan tot nu toe werd aangenomen.
Dat melden Amerikaanse wetenschappers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Muizen

De onderzoekers slaagden erin om met een minuscule elektronische pipet elektrische activiteit in het brein van levende muizen te meten.
Ze brachten in kaart wat er gebeurde in dendrieten terwijl de dieren werden blootgesteld aan beelden op een computerscherm. De wetenschappers registreerden verschillende hersenpulsen die erop wijzen dat de 'bedrading' van het brein binnenkomende informatie zelfstandig verwerkt.   
"Alle data wijzen op dezelfde conclusie", verklaart hoofdonderzoeker Spencer Smith op de nieuwssite van de Universiteit van North Carolina. "Dendrieten integreren zintuiglijke informatie niet alleen passief in het brein. Het lijken ook rekenunits te zijn."

Buitenaards

Volgens de wetenschapper werpt het onderzoek nieuw licht op de werking van het menselijk brein. "Het lijkt erop alsof de proceskracht van het menselijk brein veel groter is dan oorspronkelijk werd gedacht."
Smith vergelijkt zijn bevinding zelfs met buitenaardse ontdekkingen. "Stel je voor dat je een stukje buitenaardse technologie vindt en materiaal waarvan je dacht dat het de bedrading was, blijkt te bestaan uit transistors die informatie verwerken. Dat is zo ongeveer waarmee je deze bevinding kunt vergelijken."
Door: NU.nl/Dennis Rijnvis, 28 oktober 2013

zondag 27 oktober 2013

20131027

is de wintertijd wel zo een goed idee..... ?????

Dit weekeinde is de zomertijd weer voorbij, de klok gaat een uur terug. Maar is het terugschakelen naar 'wintertijd' in onze moderne samenleving wel zo verstandig?
De zomertijd heeft voordelen. Mensen kunnen 's avonds als ze het actiefste zijn, langer van het daglicht genieten. Eén uur extra licht in de avond leidt tot minder verkeersdoden en minder criminaliteit, bevordert het toerisme en verlaagt het energieverbruik. De voordelen zijn echter niet zo groot dat de Europese politici de zomertijd permanent willen maken.

Elk jaar laait in een van de EU-landen de discussie weer op, maar de tijd kan vanwege het grensoverschrijdende verkeer - net zoals treinschema's - alleen worden gewijzigd als dat op hele vasteland gebeurt. Uit een onderzoek van de Europese Commissie (2007) kwam naar voren dat de zomertijd meer voor- dan nadelen heeft. Maar in lang niet alle landen was het overgrote deel van de burgers - in Nederland zelfs 91 procent - voor de zomertijd.

Meer medailles
In het Britse Lagerhuis werd enkele jaren geleden voorgesteld de zomertijd te handhaven in de winter (met het argument dat Britse atleten daardoor langer konden trainen en meer medailles konden halen) maar het haalde geen meerderheid omdat het dan in het noorden van Schotland 's morgens tot ver na tien uur donker zou blijven.

Rusland is een uitzondering. President Medvedev voerde in 2011 de permanente zomertijd in. In de VS werd de zomertijd in 2007 verlengd.
De grootste tegenstanders van een permanente zomertijd in Nederland zijn de mensen die recht in de astronomische leer zijn, omdat de zon dan pas rond half twee op het hoogste punt staat en het 's morgens tot na negen uur donker kan blijven.

Overigens kent Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog de Berlijnse tijd. Als de 'wintertijd' gelijk zou moeten worden gezet aan de zonnetijd hier - om 12.00 uur staat de zon het hoogst aan de hemel - zou de klok nog een half uur extra moeten worden teruggezet.

zaterdag 26 oktober 2013

20131026


..we kunnen niet zonder bijen... !!!
welk verhaal hadden we dan moeten verzinnen
""van de bloemen en de bijtjes.."""!!!???

'Bijen stierven bijna uit met dinosauriërs'

Het scheelde niet veel of bijen waren tegelijkertijd met de dinosauriërs uitgestorven, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. 


De voorouders van moderne bijensoorten verdwenen masaal van de aardbodem aan het einde van het geologische tijdperk het Krijt, ongeveer 65 miljoen jaar geleden.
De insecten gingen waarschijnlijk tegelijkertijd met de dinosauriërs gebukt onder een grote uitstervingsgolf, waaraan maar enkele soorten ontsnapten.
Dat melden onderzoekers van onder meer de Universiteit van Florida in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One

Barnsteen

Bij hun onderzoek analyseerden de wetenschappers het DNA van 230 soorten houtbijen op verschillende continenten. Ook voerden ze DNA-onderzoek uit op fossielen van primitieve bijensoorten in barnsteen om te achterhalen hoe oud bepaalde genen waren. 
Uiteindelijk slaagden ze erin om de ontstaansgeschiedenis van bijengenen te koppelen aan een tijdschaal.  
Uit het onderzoek bleek dat het aantal genen bij bijen tot 65 miljoen jaar geleden sterk toenam, maar daarna opeens stagneerde. Die 'genetische handtekening' wijst volgens onderzoeker Mike Schwarz op een massale uitstervingsgolf.

Dinosauriërs

"Eerst was er sprake van diversificatie in de bijenfamilie, gevolgd door een periode waarin de diversiteit opeens tot stilstand kwam", verklaart hij op ABC News.
Na de uitstervingsgolf ontstonden er binnen korte tijd juist weer een groot aantal nieuwe genen. Dat kwam vermoedelijk omdat de weinige overgebleven bijensoorten de niches inpikten van de soorten die waren uitgestorven en daardoor snel evolueerden. 
"De tijd waarin de bijen verdwenen correspondeert heel nauwkeurig met de uitsterving van de dinosauriërs", aldus Schwarz.

Waarschuwing

Volgens de wetenschappers werd de bijensterfte 65 miljoen jaar geleden waarschijnlijk niet veroorzaakt door één incident, zoals een komeetinslag. Schwarz vermoedt dat veel bijensoorten uitstierven door de gevolgen van klimaatsverandering, zoals een afname van het aantal nectar- en stuifmeelplanten. 
De bevindingen zijn daarmee ook een waarschuwing voor de toekomst, vindt onderzoeker Sanda Rehan, die de studie leidde. Ook de laatste jaren sterven bijen namelijk weer in relatief grote hoeveelheden. 
"Hopelijk kunnen we iets leren van het verleden en meer te weten komen over de wijze waarop stuifmeelplanten reageren op verstoringen van de natuur", verklaart ze op Discovery News.

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis, 24 oktober 2013

vrijdag 25 oktober 2013

20131025

een heel oude mededeling...,
dit is een bericht uit 2008
maar misschien in de vergetelheid geraakt...!!!??

waarom al die heisa over afluisteren

boter op het hoofd... !!!


Nederland 'kampioen' eigen burgers aftappen

29 mei 2008 door
Nieuws - Uit cijfers van het Ministerie van Justitie blijkt dat in Nederland per dag bijna evenveel telefoontaps lopen als in de Verenigde Staten in een heel jaar. Gemiddeld 1681 per dag.
In Nederland zijn in de tweede helft van 2007 in totaal 12491 telefoontaps uitgevoerd, gemiddeld zo'n 1681 taps per dag. Dat heeft het Justitie bekend gemaakt in een summiere brief aan de Tweede Kamer. Hiervan betrof het in 84 procent een tap op een mobiele telefoon, schrijft Justitie. Verdere duiding over de tapstatistieken ontbreekt.
Het is voor het eerst dat Justitie concrete tapcijfers vrijgeeft. Het departement heeft openbaarmaking jarenlang getraineerd omdat het niet over cijfers zou beschikken, want die werden niet centraal bijgehouden. Pas sinds juli vorig jaar worden alle taps gecoördineerd en gemeten door een team van het Korps Landelijke Politiediensten en kan er een totaaloverzicht worden samengesteld.
De cijfers betreffen alleen telefoontaps die zijn gesanctioneerd door de rechter-commissaris. Geheime taps van inlichtendiensten blijven geheim.

Extreme tapdrang

Het verzet van Justitie tegen openbaarmaking lijkt in retrospectief begrijpelijk, want de Nederlandse politie blijkt extreem tapbereid in verhouding tot bijvoorbeeld de VS.
Onlangs werd bekend dat in de Verenigde Staten over het heel 2007 2208 taps zijn uitgevoerd. Dat aantal luisteren de Nederlandse opsporingsdiensten in anderhalve dag af. De statistische kans dat een Nederlandse burger onder de tap komt is daarmee maar liefst 177 keer groter dan een Amerikaanse burger.

Justitie: aantal alleen zegt weinig

Toch verwacht Justitie geen politieke röring over de cijfers. "Er is al langer bekend dat Nederland redelijk actief is met telefoontaps. Bovendien gebruiken andere landen weer andere opsporingsmethoden vaker, zoals het plaatsten van afluistermicrofoons. En dat is een zwaarder middel", aldus een woordvoerder van Justitie in een telefonische toelichting.
De regering stelde twee jaar geleden al dat de hoeveelheid taps niet van belang is voor een beoordeling van de proportionaliteit (evenredigheid ten opzichte van bijvoorbeeld de inbreuk op de privacy) van het aftappen. Maar die afweging van proportionaliteit ligt in Nederland dus wel structureel anders dan in veel andere landen.

woensdag 23 oktober 2013

20131023

.........en zo hoort het ook.. !!!.......   .....ZwartePiet moet blijven.....

 

Ongekende steun voor strijd tegen verdwijnen Zwarte Piet


Door: Kees Graafland
23-10-13 - 13:54

’Facebook is het monster van onze actie’

Ze zitten er middenin, Kevin van Boeckholtz (23 jaar) en Bas Vreugde (25). De twee jonge reclamejongens uit Roosendaal startten gisteren hun actie 'Pietitie', tegen het mogelijke verdwijnen van de Sinterklaastraditie. De steunbetuigingen stromen massaal binnen. Hun facebookpagina is de snelstgroeiende ooit in Nederland en hun baas heeft de twee jongens 'vrijgegeven' om zich volledig te richten op het in goede banen leiden van de actie. 'Ik zit hier met klamme handjes', zegt Bas.
De actie is zo groot geworden. Dat we iets met alle ontvangen steunbetuigingen gaan doen, dat is duidelijk
Bas en Kevin van de facebookpagina Pietitie
Echt tijd om bij te komen hebben ze nog niet gehad. 'Het gaat maar door', zegt Bas Vreugde vandaag aan het begin van de middag. 'Zo hard als het nu gaat, is het nog niet gegaan. Bij elke verversing van de pagina hebben we er weer zoveel likes bij. Tot soms 200 per seconde.'

'Facebook is 'het monster' van onze actie'
'De actie begon uit een soort van oprechte boosheid', legt hij uit. Toen de kritiek van de Jamaicaanse professor Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet, Bas en Kevin ter ore kwam, ontstond het idee van hun actie.

Shepherd zei dat Nederland moet stoppen met het sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet 'racistisch' en 'een terugkeer naar de slavernij' is. Bas: 'We zijn er gewoon op tegen als het Sinterklaasfeest in de huidige gedaante verdwijnt. We wilden een petitie beginnen en die meer 'body' geven.'

Een website werd aangemaakt met de pakkende kop: 'Pietitie'. 'Die site is vrij kaal, maar verwijst door naar de petitie op petities.nl. Veel mensen gaan via de site naar de petitie en tekenen die.' Daarnaast begonnen de jongens een facebookpagina en werd een twitteraccount aangemaakt. 'Facebook is 'het monster' van onze actie. Daarop geven wij meer informatie en verduidelijken we onze actie. Er komen daarop zoveel likes bij. Ik weet niet waar dit gaat eindigen', zegt Bas.

'Actie goed getimed'
Enerzijds spreekt hij van een doordachte aanpak. Kevin en Bas zijn collega's, allebei werkzaam in de reclamewereld. 'We weten hoe we zoiets moeten inrichten. We hebben vaker successen geboekt met dit soort acties en ook deze actie is perfect getimed', zegt Bas daarbij verwijzend naar de 'pieten-discussie' die de laatste dagen in Nederland speelt.

Aan de andere kant: dat de actie zoveel stof zou doen opwaaien had ook hij niet verwacht. 'Ik zit nog steeds met klamme handjes. Eigenlijk zijn we ook maar twee boerenjongens die zo'n actie zijn begonnen. Dat deden we gisteren toen onze baas weg was, een soort van kwajongensstreek. Inmiddels kost het zoveel tijd en energie, dat we van onze baas de tijd hebben gekregen om het goed af te handelen. We zijn alleen maar bezig met die petitie. We checken de berichten die binnenkomen, en beantwoorden ze als dat nodig is, ook als ze negatief zijn. Daarnaast is er steeds meer pers die ons weet te vinden. Dat is gezellig, maar ze moeten ook weer te woord worden gestaan.'

Hoe nu verder?
Bas en Kevin hebben een PR-bureau ingeschakeld, dat nu gaat bekijken hoe verder te gaan. 'De actie is zo groot geworden. Dat we iets met alle ontvangen steunbetuigingen gaan doen, dat is duidelijk. Je kan het niet maken daar nu niks mee te doen. Alleen in welke vorm, dat weten we nog niet. Waarschijnlijk als een petitie die we aan de VN en wellicht ook de Nederlandse politiek aanbieden. We hopen daar later vandaag meer duidelijkheid over te kunnen geven.'

Ook op de vraag tot welke hoogte de aantallen steunbetuigingen reiken, heeft Bas niet gelijk een antwoord. 'Ik weet dat de facebookpagina van Ajax bijna 825.000 likes heeft. Misschien halen we aantal dat vandaag wel in.' Op het moment van schrijven is dat het geval. De facebookpagina heeft ruim 855.000 likes en de petitie is al door meer dan 136.000 mensen ondertekend. De getallen blijven per minuut stijgen.

dinsdag 22 oktober 2013

20131022

Sinterklaas moet verdwijnen....???!!
..dit verzin je toch niet... !!


Het hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet vindt dat Nederland het sinterklaasfeest moet afschaffen.
Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties, zegt dat dinsdag bij het tv-programma EenVandaag. ,,De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen'', aldus de Jamaicaanse Sheperd. ,,Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.'' Het is haar persoonlijke mening, zegt Shepherd, dat Zwarte Piet ,,beledigend'' is. Als lid van de werkgroep is ze nog wel ,,verplicht om nader onderzoek te doen''.
Verder meent Shepherd dat premier Mark Rutte invloed moet uitoefenen op ,,de culturele groepen die dit in stand houden''. ,,En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.
De VN zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Volgens een peiling associeert 4 procent van de Nederlanders Zwarte Piet met slavernij. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van Peil.nl. onder bijna 1700 mensen. Van de ondervraagden ziet 92 procent Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas en meer dan 91 procent is tegen het aanpassen van zijn uiterlijk.

nieuws.nl

woensdag 18 september 2013

20130918


Aardkern draait in oostelijke richting

Britse wetenschappers hebben vastgesteld in welke richting het binnenste deel van de aardkern draait.  


Het binnenste deel van de aardkern – een bol van ijzer en nikkel in vaste vorm - draait vrijwel zeker in oostelijke richting.
Deze binnenkern roteert in een hoger tempo dan de buitenkern van vloeibaar nikkel en ijzer, die in de tegenovergestelde richting draait
Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Leeds in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Raadsel

Het is voor het eerst dat de draaiing van de binnenkern van de aarde zo nauwkeurig in kaart is gebracht. Wetenschappers speculeren al meer dan driehonderd jaar over de bewegingen van de aardkern.
De Britse onderzoekers bestudeerden met seismometers gemeten trillingen van aardbevingen die dwars door de aardkern reisden. Ze slaagden erin om uit die meetgegevens de bewegingen van de vaste binnenkern af te leiden. 

Aardmagnetisch veld

Het feit dat de binnenkern van de aarde in oostwaartse richting draait is volgens hoofdonderzoeker Philip Livermore te verklaren aan de hand van het aardmagnetisch veld, dat wordt veroorzaakt door de vloeibare buitenkern.
"Het magnetisch veld oefent een oostwaardse druk uit op de binnenkern, waardoor dit deel sneller draait dan de rest van de aarde", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Leeds. "Maar het aardmagnetisch veld drukt in de tegenovergestelde richting op de vloeibare buitenkern, waardoor een beweging in westelijke richting ontstaat."  
Aangezien het magnetisch veld van de aarde langzaam verandert zal de richting waarin de binnenste aardkern draait volgens de wetenschappers waarschijnlijk veranderen in de toekomst.
Door: NU.nl/Dennis Rijnvi; 17 september 2013